Annons

5 vanliga kostmyter

Aktuellt 28 Dec 2017

Efter nyår är det många som vill gå ner i vikt eller allmänt äta hälsosammare – gå inte på dessa kostmyter!

“Du kan äta hur mycket kokosolja som helst utan att gå upp i vikt”
Kokosolja innehåller medellånga fettsyror, vilket bland annat kan innebära en höjning av kaloriförbrukningen. Men den höjningen är inte särskild stor, så om du drar i dig extrema mängder kommer du definitivt gå upp i vikt.

“Ät fett för att gå ner i vikt”
Många av de senaste kosttrenderna involverar fett – folk har exempelvis smör i sitt kaffe och äter avokado till precis allt. Fettförespråkarna hävdar att det kickstartar förbränningen, förlänger mättnadskänslan och bekämpar rynkor. Visst, nyare forskning tyder på att fett inte är så skadligt för vare sig hjärtat eller midjemåttet som man tidigare trodde, så det finns ingen anledning att vara rädd för fett. Slutsatsen är alltså samma som med kokosolja: ät gärna fett men tro inte att du kan stoppa i sig mängder utan konsekvenser.

“Clean eating gör dig vacker”
 Enligt flera hälsobloggare är clean eating rena skönhetskuren. Ordet ’lyster’ är frekvent förekommande i deras texter, och maten sägs göra underverk för hyn – du kan till och med köpa pulver och teer med utlovade skönhetseffekter. Visst är det viktigt att äta näringsrikt och balanserat för hyn och hårets skull, men du kommer inte att radikalt förbättra ditt utseende genom att utesluta socker eller sippa på grönkålssmoothies i tid och otid.

“Människan är inte anpassad för att äta spannmål eller mejeriprodukter”
Den bärande principen i paleodieten är att våra grottlevande förfäder varken åt spannmål eller mejeriprodukter, och att våra kroppar därför inte är anpassade för denna typ av kost. Men faktum är att vi människor under evolutionens gång ätit vad som funnits tillgängligt, och aldrig hade överlevt som art om vi varit begränsade till ett fåtal näringskällor. Det finns alltså ingen anledning att utesluta spannmål eller mejeriprodukter om du inte har några problem med att äta det.

“Oraffinerade sötningsprodukter är bättre för kroppen”
Det finns gott om alternativ till socker på butikernas hälsokosthyllor, där man hittar allt från kokosnektar till agavesirap. Inget av dessa alternativ är direkt dåligt och det är helt okej om du använder dem för att du gillar smaken, men tro bara inte att de är nyttiga – de beter sig på exakt samma sätt som socker i kroppen.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.