Annons

Drunkna inte i nyhetsflödet

Psykologi 20 Jan 2017

nyhetsflode

Det är mycket som händer i världen just nu, så det är föga överraskande om det gör dig nedstämd. Det kan vara svårt att vara på topp när du är konstant utsatt för en ström av dåliga nyheter via din TV och via internet. ”Det skapar inte bara oro – vi upplever faktiskt tillfällig traumatisk stress”, säger psykologen Emma Kenny, ”även om själva händelsen inträffar på andra sidan jorden, och drabbar människor vi aldrig träffat.” Detta kan påverka ditt humör och göra det svårt att behålla perspektivet, så du börjar känna dig negativt inställd till allt. Följ dessa tips för att skydda dig själv.

1. INFÖR EN NYHETSPAUS
Spendera en viss tid – till exempel en helg – utan att titta på nyheterna eller sociala medier. Använd istället tiden för att träna, vistas i vacker natur, träffa vänner, gå på gallerier och se filmer. Efter den här inledande detoxen, rekommenderar Kenny att vara strikt med hur mycket tid du spenderar på att läsa eller titta på nyheter. ”Nu för tiden finns det ett konstant flöde av dåliga nyheter genom internet och sociala medier”, säger hon. ”Det kan göra att du förlorar perspektivet, så begränsa den tid som du är exponerad för det, kanske räcker det med att titta på nyheterna en eller två gånger om dagen.”

2. LETA EFTER DET POSITIVA
Det händer många bra saker hela tiden men det hör vi inte något om. Sök därför aktivt efter några positiva nyheter varje dag, oavsett om det handlar om personer  som hjälper andra i din omgivning eller en internationell nyhet som har begravts under allt elände.

3. GÖR GODA GÄRNINGAR
Som det kända talesättet lyder, var den förändring som du vill se i världen. ”Ett av problemen med att vara medveten om dåliga nyheter runt om i världen är att du börjar känna dig maktlös”, säger Kenny. ”Att frivilligt hjälpa till får dig att känna att du kan påverka. Och studier har visat att det lindrar depression och lyfter ditt humör.” Involvera dig själv i något som ligger dig varmt om hjärtat, oavsett om det är trädplantering, välgörenhet för djur eller att lära ut svenska till flyktingar.

4. VAR TACKSAM
”Att öva på tacksamhet kan få dig att känna dig mer optimistisk”, säger Kenny. Skriv varje dag ner tre saker som du är tacksam för – och gör dem personliga, som till exempel din hälsa, din partner eller din fantastiska PT. Efter en tid kommer du känna dig upplyft och, säger Kenny, det underlättar att se de bra sakerna och
filtrera ut de negativa.

5. SE DOMINOEFFEKTEN
Varje beslut du tar har en långtgående inverkan på andra. Skriv en lista på saker som du har gjort som har lett till ett positivt utfall för andra – detta kan hjälpa dig att se din egen makt och inflytande i världen, och får dig att känna att du har lite kontroll. Det kan vara så enkelt som att boosta dina kollegors självförtroende eller någonting större, som att ge din syster ett presentkort på en kurs som får in henne på en ny bana i sin karriär. Ibland så är det till och med de beslut som har orsakat smärta vid tillfället som hjälper människor långsiktigt.

6. SÖK STÖD 
”Du är inte den enda som känner dig nedstämd över nyheterna, så se till att du har människor runt dig som du kan dela dina svåra känslor med”, säger Kenny. ”Ibland hjälper det att bara prata om det för att det inte ska ha för mycket makt över dig.” Men, tillägger hon, var försiktig med att prata för mycket, eftersom det kan ge din oro mer energi och uppmuntra till större fokus på den. Gör det inte till en vana att diskutera tråkiga nyheter hela tiden. Dela din upprördhet, få det stöd du behöver, och gå sedan vidare.

FOTO: iStock

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.