Annons
Annons

8 bra anledningar att cykla!

23 Jul 2015

cykla

Du behöver inte vara sportjournalist för att ha lagt märke till hur populärt det har blivit med cykling. Landsvägscykling, MTB och de som pendlar fram och tillbaka till jobbet – vägarna fylls av cyklister så här års, och inga applåderar trenden mer än vi. Studier visar att fler och fler väljer att cykla till jobbet, i synnerhet kvinnor. Så om du inte hakat på än, kommer här åtta anledningar att börja trampa!

 

1. Du är snäll mot miljön
Visst är det praktiskt att köra bil till jobbet om man bor en bit därifrån, men inte gör det miljön någon nytta. Avgasutsläpp är en stor bov när det gäller miljöföroreningar, särskilt i innerstäderna. Fordonsutsläpp, inklusive koldioxid, kväveoxider, kolmonoxid och kolväten, har länkats inte bara till klimatförändringar utan även till negativ hälsopåverkan hos oss människor. Lösningen på problemet är att fler låter bilen stå och börjar cykla! Om fler av oss tog cykeln istället för bilen kortare sträckor skulle detta gynna miljön, men också oss själva eftersom luftföroreningar kan påverka oss mer än vi tror och öka risken för allvarliga sjukdomar och hälsoproblem. Mm, nu om inte förr brukar de flesta haja till. Upp på sadeln!

2. Du sparar pengar
Att cykla till jobbet är billigare än att både köra bil eller köpa buss- eller pendeltågskort. Dessutom är cykling en billigare motionsform i längden än om du skulle investera i ett gymkort. ”Det bästa med att cykla är just att det är ett transportmedel, att du enkelt kan ta dig till jobbet, affären eller kompisarna samtidigt som du får träning. Det är att slå två flugor i en smäll!” säger elitcyklisten Olivia Bleitz. ”Om man cyklar fram och tillbaka från jobbet har man träningen gjord när man kommer hem, samtidigt som man har sparat pengar och fått frisk luft.”

3. Du får allsidig träning
Cyklister är kända för att ha snygga ben och vältränad rumpa. Om du vill tona låren och tajta till rumpan är cykling perfekt – faktum är att det är en av de absolut bästa träningsformerna för underkroppen, och dessutom skonsam mot knän och leder. Du tränar dina vader, fram- och baksida lår samt stora sätesmuskeln. ”Cykling är en träningsform som är bra för hela kroppen”, säger Oliva. ”Du tränar flera stora muskelgrupper på samma gång, plus att du förbättrar din corestyrka och stärker armarna. Du toppar helt enkelt formen, och har kul på samma gång.”

4. Du tänker klarare
Cykling är mer än fysisk träning, det är också bra för psyket. Forskning i Journal of Clinical and Diagnostic Research rapporterar att 30 minuters cykling förbättrar både minne och koncentration. Personer som ingick i testgruppen och cyklade innan de gjorde ett mentalt test, visade bättre resultat gällande logiskt tänkande och planering än de som inte motionerade innan. Forskarna tror det handlar om att den ökade blodcirkulationen till hjärnan, som sker när vi trampar runt pedalerna, leder mer näring och syre till knoppen och därmed kan vi tänka klarare. ”En av fördelarna med cykling är att du får tid för dig själv och att tänka ifred”, säger före detta elitcyklisten Kieran Friend. ”Att känna vinden i ansiktet och låta tankarna flöda fritt är tillsammans med endorfinkicken som träningen ger en riktig mental boost.”

5. Ditt midjemått minskar
Cykling är att effektivt sätt att öka förbränningen och att bränna fett, särskilt kring midjan. ”Om ditt mål är att gå ner i vikt skulle jag absolut rekommendera cykling som träningsform”, säger fitnessexperten Dean Hodgkin. ”Cykling är lika effektivt som att springa när det kommer till att träna benen och rumpan, men betydligt skonsammare för kroppen. Skaderisken är mindre vid cykling än vid löpning, ändå kan du bränna upp till 420 kalorier per timme om du trampar i ett medelhögt, regelbundet tempo. Öka farten till högt tempo och du hamnar på omkring 600 kalorier per timme.”

6. Du kan passa på att vara social
Cykling kan vara perfekt träning för den som vill ta tillfället i akt och vara för sig själv, men för den som önskar går det att göra det till en social träningsform och ett sätt att träffa nya vänner. Gå med i en klubb och ge dig ut tillsammans med andra på landsvägarna – det är både socialt och ett säkrare sätt att utöva träningen. Du kan dessutom få tips om teknik, lopp och utrustning från den som cyklat längre än dig. Om du har barn är det ett utmärkt sätt att aktivera hela familjen – bege er till parken eller skogen och cykla tillsammans, tipsar Oliva. ”Barnen får frisk luft och gör av med överskottsenergi, och dessutom gör ni något tillsammans som familj.” Även en cykeltur tillsammans med en kompis är ett härligt sätt att umgås istället för att sitta inomhus.

7. Det finns en cykelform för alla
Känns inte landsvägen särskilt lockande? Vi förstår om du drar dig för att ge dig ut på vägarna om du inte är van. Så länge du har rätt utrustning och syns ordentligt är det inte farligt att cykla i trafikerade områden, men om du känner att du kan njuta mer ute i skogen kan du testa att cykla offroad istället, eller i en större park. ”Det går att hitta sitt eget sätt att cykla, oavsett träningspersonlighet”, säger Friend.

8. Du kan cykla året runt
Om du börjar cykla nu, under sommarsäsongen, finns det ingen anledning till att du inte kan fortsätta när det blir höst och vinter. Med den utrustning som finns kan du fortsätta cykla vintertid, eller enkelt ta din cykling inomhus när temperaturerna sjunker om det känns bättre. Spinningklasser är också ett sätt att underhålla cykelträningen under vinterhalvåret.

 

2 kommentarer

Minne 25 Jan 2017

Jag har verkligen hakat på denna trend. Så bra när det gäller alla aspekter, träning, friskluft, miljö. Kan det bli bättre !Köpte nyss en elcykel (haft problem med knäna) från https://www.smartcyklar.se/ vart så nöjd för nu känner jag att jag också blir starkare och får också hjälp av motorn om det behövs.

Svara

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.