Hälsa & Fitness
Aktuellt

Malins krönika: 10 genvägar till sommarformen

06112_inne
Placera dig längst bak på mingelbilder. Då ser dina väninnor automatiskt större ut än du. Inte så systerligt kanske men ingen kommer att minnas dig som ”tjockisen” på festen, när man i sentimentala stunder blickar tillbaka på sommaren 2014.

Fåglarna kvittrar, solkatterna dansar på vardagsrumsgolvet och Shirley Clamp pratar bantning på P1 Sommar. På balkongen vädras den där snygga designerjumpsuiten i silke från förra året. ”Sommarkläder” står det i fetstil på flyttkartongen som du precis har packat upp. På väg till afterwork med tjejerna, sminkad och fixad står du där med ett glas bubbel i handen. ”Inte så pjåkigt”, tänker du, bara blåsan som ska på …

 

”Ritsch, ratsch!” Byxdressen spricker ända upp till armhålan. Två timmar och en flaska skumpa senare däckar du till ”Sommaren är kort” på repeat.

Morgonen efter vaknar du med ansiktet fastklistrat i kudden av intorkat snor och beslutsamt laddar du ner träningsappen ”Bikiniakuten” som lovar platt mage på fem dagar – ”överraska honom med en ny kropp”, stod det i reklamen. I vilken en snygg välsvarvad modell med magrutor ”pekar finger” och du känner dig väldigt, väldigt otränad nu.

Är du tagen på sängkanten med att sommaren redan är här och dina vita vinterben i shorts känns lika heta som en kille i slingor? Misströsta inte. Det är inte för sent! Det finns listiga sätt att få mer speltid och distrahera omgivningen att tro att du är så mycket mer vältränad än du egentligen är:

 

1 Gör dig själv en tjänst och lämna in alla ”jag-måste-bara-gå-ner-fem-kilo-först”-kläder till återvinning. De där extrakilona är inte en ailen på genomresa, utan en del av dig nu.

2 Tacka konsekvent nej till alla strandaktiviteter och skyll på ”ljuskänslighet”. Förklara att du måste spara din energi till det som är viktigt.

Annons

3 Be en vän som är bosatt utomlands att posta vykort till din vänskapskrets, plocka ut en månads semester och låtsas att du är på hälsoresa och tjäna träningstid.

4 Starta en hälsoblogg: mittlivminsatsning.blogspot.com, där du postar bilder på dig själv i hypernya träningskläder och skriv insiktsfulla inlägg om ”långsiktig livsstilsförändring” och din mentala och fysiska resa.

5 Köp kläder i två storlekar större, verka okoncentrerad och gäspa stort på lunchen medan du klagar högljutt över att du måste ha ”problem med sköldkörteln”, så som du har rasat i vikt på sistone?!

6 Förvara stora pillerburkar och dunkar med proteinpulver synligt i shoppingbagen och förklara att du ”bulkar” och befinner dig i en muskulär uppbyggnadsfas. Dina väninnor kommer kanske inte att förstå men garanterat respektera dig för din målmedvetenhet.

7 Solduscha dig till oigenkännlighet och posta bilder på små tävlingsbikinis, träningscitat, torra kycklingfiléer med bulgur och shakers på Instagram med hashtagen #bodyfitness2020. Ingen kommer att lägga märke till något annat i ditt utseende än att du just är på tok för brun.

8 Klä dig i stora vindbyxor, vagga fram och oja dig över gårdagens tuffa benpass. Beställ matlådor till jobbet så att kollegorna förstår vilken satsning du gör. Tacka nej till alla trädgårdsfester med ursäkten att du lider av humörsvängningar på grund av din diet och måste gå och lägga dig tidigt för att hålla stresshormonet på plats för träningsresultatets skull. Satsar man så krävs det också en del uppoffringar, ingenting är gratis!

9 Placera dig längst bak på mingelbilder. Då ser dina väninnor automatiskt större ut än du. Inte så systerligt kanske men ingen kommer att minnas dig som ”tjockisen” på festen, när man i sentimentala stunder blickar tillbaka på sommaren 2014.

10 Lev på natten och få alla att tro att du skriver på ditt livsverk – att din konstnärssjäl blir bländad i dagsljus. Klä dig i kaftan och tryck upp svarta visitkort där det står ”soul seeker” och ”knowledge hunter”. Frågorna slutar där.

 

 

Av: Malin Nylén
Följ mig för vardagliga livsstilstips i bloggen på malinnylen.com och på Instagram där du hittar mig som @malin_nylen.

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.