Annons
Annons

6 vanliga myter om sömn

Hälsa 2 Mar
Foto: Pixabay

Vi krossar sex vanliga myter om din sömn. 
Sovmorgon för att ta igen förlorad sömn? Sova 8 timmar för bästa hälsan? Läs vidare för att få veta vilka sömnmyter du förmodligen har gått på.

1. Sovit dåligt under veckan? Unna dig sovmorgon i helgen för att ta igen den förlorade sömnen! Eller…?
Nej, forskning visar att sovmorgon inte gör dig piggare utan stör din biologiska klocka och kan  snarare göra dig jetlaggad än utvilad. Sover du dåligt en natt tar hjärnan igen sömn ändå, inte genom timmar men med längre perioder av djupsömn och till slut även i drömsömn. Ge det ett par nätter så är du i balans igen.

2. Det skadar hälsan med dålig sömn
Både ja och nej. Att sova dåligt under perioder i livet är vanligt och att stressa upp dig över att du sover dåligt kommer inte göra att du sover bättre, kanske snarare tvärtom. Lever du i allmänhet ett hälsosamt liv med goda kostvanor och utan för mycket alkohol och tobak kan det väga upp för den tillfälliga perioden av sömnbrist. Långsiktig sömnbrist å andra sidan kan skada din hälsa på flera plan, bland annat påverkas ditt immunförsvar och minne negativt.

3. 8 är de gyllene sömntimmarna
Att vi måste sova 8 timmar per natt för att må bra är en av de allra vanligaste myterna som florerar bland oss. Men sanningen är att antalet timmar vi behöver går inte att generalisera utan varierar från person till person, allt beroende på ålder och allmäntillstånd. Barn behöver sova mer och äldre mindre. En vuxen person upp till 69 år brukar behöva sova i snitt 7 timmar, men kan också behöva sova 8. Eller 9. Ta reda på dina gyllene timmar och experimentera dig fram.

4.  Tuppluren förstör min nattsömn
Tar du en liten siesta på 20 minuter mitt på dagen kan det istället hjälpa dig att ta igen lite sömnbrist och göra dig piggare under dagen utan att nödvändigtvis störa nattsömnen – se bara till att inte ta luren i för nära anslutning till läggdags. Sedan finns det ju såklart de som tycker om att sova längre än 20 minuter, inte sällan ett par timmar, men det rekommenderas däremot inte då djupsömnen hinner träda in. Då kan du snarare uppleva dig tröttare än innan tuppluren.

5. 4 timmar sömn räcker
De fyra första timmarna av din sömn är viktigast, ja. Men räcker de? Svaret är nej i de allra flesta fall. Sedan finns det en del människor som har begåvats med kvaliteten att fungera lika bra med 4 timmar som med 7. Tror du att du är en av de lyckliga? Grattis, då är du en av en mycket liten andel människor.

6. Jag är dödstrött när jag vaknar – jag måste ha sovit dåligt
Det kan du givetsvis ha gjort, men det behöver inte vara så. Ju djupare du sover när väckarklockan ringer på morgonen desto jobbigare blir det att vakna. Men! Djupsömn är god sömnkvalitet. Tänk på det när klockan ringer imorgon och du helst vill slänga den i väggen.

Källor: Stressforskning.su.se, Hälsoliv, ICA. 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.