Annons
Annons

10 smarta hälsohacks

Hälsa 13 Sep

Enkla enkla men smarta metoder som gör din vardag lite hälsosammare utan att kräva särskilt mycket tid eller ansträngning. Det är inga mirakelmetoder som omedelbart kommer förändra ditt liv – men det kan vara små steg på vägen!

1. Ät syrat
Den senaste tiden har tarmbakteriernas effekter på hälsan fått en stor uppmärksamhet – och det är inte konstigt. Forskning har på senare tid visat att tarmbiotan kan påverka allt från ditt psyke till din vikt och hur stor risk du har att drabbas av allvarliga sjukdomar. Du kan i hög grad påverka bakterierna genom din kost, till exempel genom att äta syrad mat. Så försök få i dig till exempel syrade grönsaker, fil eller surdegsbröd varje dag.

2. Gör burpees under reklamen
Högintensiv träning är perfekt för dig som vill gå ner i vikt eller bara förbättra hälsan. Här kan du till exempel läsa om att en minuts träning kan vara lika effektivt som 45 minuters – bara du gör det riktigt intensivt. Och få övningar är tuffare än burpees! Så sätt en timer på en minut nästa gång det är reklam på tv:n, eller när du har tid över, och gör så många burpees du kan. Det kommer vara jobbigt – men det är över snabbt.

3. Ät medvetet
Lagar du din mat, sätter dig vid soffbordet och sätter på tv:n? Du är inte ensam om att äta framför tv:n, men faktum är att det faktiskt kan ha negativa effekter på din hälsa (vilket vi har skrivit om här). Genom att göra dig av med alla distraktioner blir du nämligen mer medveten om vad du äter och blir bättre på att lyssna på dina egna mättnadssignaler.

4. Skaffa ett höj- och sänkbart bord
Att sitta ner mycket ökar risken för många sjukdomar och ohälsa. Bland annat har man kunnat se att varje extra timma du sitter stilla leder till en 22 procent större ökning av risken att drabbas av diabetes, vilket vi skrev om här. Om du har ett stillasittande jobb kan det alltså vara värt att skaffa ett höj- och sänkbart bord, även om det kostar lite extra.

5. Gå och lägg dig en timma tidigare
Sömnbrist kan leda till liknande effekter som akut hjärnskada, vilket den här studien visade. Även om det inte blir så allvarligt så kommer du förmodligen inte orka träna eller laga nyttig mat om du går runt och är trött på dagarna för att du har sovit för lite. Att gå och lägga sig en timma tidigare än man brukar kan alltså ge stora hälsofördelar – och det är ju trots allt ganska skönt att sova, eller hur? Att du missar slutet på den där filmen som går på tv får det vara värt.

6. Skippa bilen
Det här tipset är ganska uttjatat, men det går inte att förneka att det är bra. Att gå eller cykla till jobbet är dessutom mer effektivt för många eftersom du slipper morgontrafiken och dessutom inte behöver gå till gymmet efteråt – du har ju redan fått dagens motion. Om du inte har möjligheten att cykla eller gå till jobbet duger det bra att åka kollektivt. Studier har nämligen visat att det gör dig både friskare och smalare eftersom du trots allt måste ta dig till och från hållplatsen eller stationen.

7. Laga storkok
Risken för att du köper onyttig snabbmat ökar när du är hungrig och är trött. Men genom att se till att du alltid har hälsosam mat färdig i frysen och kylen kan du lätt undvika det. Så köp dubbelt så mycket av ingredienserna nästa gång du ska laga mat och frys in, så vet du att du alltid har tillgång till nyttig och god mat.

8. Ha en färdigpackad träningsväska
Vi vet alla att vi behöver träna, men ibland kan det kännas riktigt jobbigt att ta sig till träningen. Allt som gör det enklare är värt mycket då – till exempel att se till att träningsväskan är färdigpackad, så att du kan ge dig av utan att behöva leta efter träningsskor, sport-bh, vattenflaska eller vad det nu kan vara. Om du tar dig till gymmet via bil (vilket vi och för sig inte rekommenderar) kan det vara bra att ha din träningsväska liggande där, så att du alltid är redo för ett pass. Men skyll inte på oss om någon skulle sno den…

9. Ät på en mindre tallrik
Ett stort hälsoproblem är att vi äter för mycket, men det finns faktiskt en väldigt enkel lösning – att äta från en mindre tallrik! Det låter simpelt, men forskning har faktiskt visat att det gör att du äter mindre mat. Så testa att byta ut dina tallrikar mot assietter och ta del av hälsofördelarna som det för med sig.

10. Hitta en träningsform som du gillar
Det kanske låter klyschigt, men det är extremt viktigt att du har kul när du tränar. Om du bara gör det för att det är hälsosamt, men tycker att det är riktigt tråkigt, så kommer du förmodligen tröttna och börja hitta på ursäkter för att slippa. Din träning behöver inte vara optimal – bara den blir av! Det spelar ingen roll om det är styrkelyft, promenader, zumba, tennis, ridning eller något annat, så länge du rör på dig regelbundet och mår bra under tiden.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.