Annons

3 tips för att skippa julens matångest

Hälsa 20 Dec 2017

Känner du dåligt samvete efter julbordet, eller har du lust att springa en runda för att kompensera för de där lussebullarna du åt? Gör inte det – det är dags att skippa matångesten och börja njuta.

1. Träna som vanligt
När du har ätit extra mycket eller något du vanligtvis brukar undvika kan det kännas naturligt att kompensera för det med lite extra träning, men det avråder vi starkt för. Det kan nämligen leda till att du hamnar i en ond cirkel, där brottet blir att äta mat och straffet att träna. Det är inte direkt som upplagt för att uppleva träningsglädje, eller hur?

2. Inse att det är en kort period
Är du orolig för att du kommer gå upp i vikt om du släpper på tyglarna under julen? Det är troligtvis ingen risk för oro. Det visar inte minst en japansk studie från 2014 där deltagarna fick äta 1 500 extra kalorier under tre dagar – något som rent teoretiskt sett skulle leda till en viktuppgång, men inom bara två veckor var alla tillbaka på ursprungsvikten igen – utan några ansträngningar. Slutsatsen? Det är inte vad du äter vid någon enstaka högtid som påverkar din vikt – utan vad du gör resten av året.

3. Njut av det du äter
Samtidigt som det finns så mycket gott att äta och dricka i samband med julen så kommer det troligtvis också finnas tillfällen då du tar några pepparkakor bara för att alla gör det, eller dricker ett glas glögg för att du blir bjuden – och inte för att du känner för det. Men du behöver aldrig äta eller dricka något för någon annans skull än din egen. Se istället till att äta just det du vill ha när du är sugen på det, och njut till fullo när du gör det.

Läs mer i nummer 12 av Hälsa & Fitness som finns i butik just nu!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.