Annons

Vilket är vårt naturliga löpsteg? Forskare har svaret

Träning 12 Feb

Hur ser egentligen vårt naturliga löpsteg ut? Det har forskare tagit reda på i en ny studie – och svaret är förmodligen inte så självklart som många tror.

Några år har gått sedan Instagramflödet fylldes med bilder på Christopher McDougalls bok Born to run och löpspåren fylldes av entusiastiska barfotalöpare. Den värsta stormen har lagt sig men då och då blossar debatten upp med ny kraft. Nu har en studie publicerats som egentligen enbart bekräftar resultaten från tidigare studier, men som ändå utmanar en stor del av allmänhetens åsikt i frågan om vilket löpsteg som är vårt naturliga.

I denna studie inkluderades totalt 678 barn i åldern 6 till 18 år, och man undersökte vilken fotisättning man hade beroende på om man levde med eller utan skor. Man delade in barnen i två olika grupper; de som i huvudsak använde skor (sko-gruppen) och de som levde barfota (barfota-gruppen).

Test med och utan skor
288 barn rekryterades från Sydafrika där majoriteten (90,9 %) hamnade i barfotagruppen och 390 barn rekryterades från Tyskland där samtliga barn hamnade i sko-gruppen. Grupperna fick utföra två olika tester, där barnen i den första blev ombedda att springa i en självvald, bekväm takt och i den andra att springa så fort de kunde. Båda grupperna fick springa med och utan skor.

Tvärtemot vad många kanske förväntar sig landade barnen i barfotagruppen oftare på hälen, oavsett hastighet och om de bar skor eller inte. Barnen i sko-gruppens resultat var inte lika tydliga men de landade i något större utsträckning på framfoten eller hela foten samtidigt. Dock såg man en förändring med ökad ålder. När barnen i barfotagruppen blev äldre landade fler på framfoten eller hela foten, oberoende av löphastighet.

Dementera generella antagande
En tidigare studie med liknande upplägg drog samma slutsats. Vuxna kvinnor och män från Kenya, som likt barfotagruppen i huvudsak levde utan skor, satte i större utsträckning hälen först under barfotalöpning. Försökspersonerna tenderade, i takt med ökad hastighet, att landa på framfoten eller hela foten, med helfotsisättning som den vanligaste varianten.

Dessa studier säger oss ingenting om vilken fotisättning som är den bästa eller mest skonsamma för foten. Man kan dock dementera det generella antagande att vårt naturliga löpsteg består av en framfots- eller helfotsisättning. Hur man sätter i sin fot verkar variera även inom de folkslag som lever utan skor, och trivs man med att springa med en hälisättning finns det ingen anledning att ändra på det.

Källor:

Hatala, KG., Dingwall, HL., Wunderlich, RE., Richmond, BG. (2013) Variation in Foot Strike Patterns during Running among Habitually Barefoot Populations. PLoS ONE 8(1): e52548. doi:10.1371/journal.pone.0052548.

Hollander, K., Elsabe de Villiers, J., Venter, R., Sehner, S., Wegscheider, K., Braumann, KM., Zech, A. (2018) Foot Strike Patterns Differ Between Children and Adolescents Growing up Barefoot vs. Shod. Int J Sports Med, 39(2), 97–103. Doi: 10.1055/s-0043-120344.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.