Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Hälsa & Fitness
Hälsa

Är träningen orsaken till att du inte blir gravid?

inte-gravid

Sätter din träning käppar i hjulen för att du ska kunna bli med barn? Tjejer som tränar mycket kan ha svårare för att bli gravida, men här finns också många myter att slå hål på, och fler faktorer att ta hänsyn till. Vi avslöjar sanningen om sambandet mellan träning och fertilitet.

Kanske har du kommit till det stadiet i ditt liv då du börjar fundera på om det inte är dags att bilda familj snart. Så, då är det väl bara att sluta med preventivmedel, ha sex och bli gravid – världens enklaste och mest självklara sak, eller hur? Nja, för många är det tyvärr inte riktigt så lätt. Vi vet att många kvinnor tar för givet att de kan bli gravida, men så är inte alltid fallet, och träning kan både öka och minska dina chanser att kunna få barn.”Din kropp är otroligt smart – den vet att din fortplantningsförmåga inte är nödvändig för att hålla dig vid liv”, förklarar kvinnoläkaren Marilyn Glenville. ”Om du tränar för hårt, är utmattad eller undernärd, stänger kroppen av din förmåga att bli gravid eftersom du inte har resurser att ge näring även åt ett foster, vilket innebär att dina menstruationer upphör.”

För dig som inte planerar att skaffa familj inom de närmaste åren kanske det låter som en dröm – ingen PMS, ingen mensvärk, inga rikliga blödningar varje månad. Toppen!

Men tyvärr kan du inte tänka så. En normal menscykel är ett tecken på att din kropp fungerar och att allt är som det ska. Oregelbundna menstruationer – speciellt om mensen uteblir i mer än tre månader – kan vara tecken på att något är fel. Den medicinska termen benämns amenorré och tillståndet beror på att kroppen är så pass stressad att den inte prioriterar förmågan att föröka sig, utan helt enkelt måste fokusera på att överleva. ”Utebliven mens är inte alls något eftersträvansvärt utan tvärtom dåliga nyheter, eftersom det påverkar din förmåga att kunna bli med barn och dessutom ökar din risk att drabbas av benskörhet.” ”Intensiv träning motverkar frigörandet av follikelstimulerande hormon (FSH) och luteiniserande hormon (LH)”, förklarar gynekologen Valentine Akande. ”Det är dessa hormoner som stimulerar produktionen av östrogen och progesteron, hormoner som behövs för att äggstockarna ska kunna fungera normalt.”

Så upptäcks amenorré
Överträning kan absolut vara orsaken till att din mens uteblir, men det finns även andra faktorer som kan påverka ägglossningen. ”Det finns flera medicinska tillstånd som kan leda till att menstruationerna upphör”, förklarar Akande. ”En del kvinnor får väldigt tidiga klimakteriesymptom, och även PCOS (polycystiskt ovariesyndrom) kan vara orsaken till uppehåll i menstruationscykeln. Dessutom är det mycket vanligt att mensen är oregelbunden om du nyligen slutat med preventivmedel, eftersom din kropp inte hunnit anpassa sig till att själv börja reglera ägglossningen.” Det kan ta mellan tre till sex månader för mensen att komma tillbaka efter det att du slutat med exempelvis p-piller eller spiral – men skulle den fortfarande utebli efter så pass lång tid bör du vända dig till en gynekolog.

Det finns alltså flera anledningar till varför mensen inte kommer under ett par månader i sträck. Symptom på att en kvinna befinner sig i ett förstadium till klimakteriet kan till exempel vara värmevallningar – skulle du uppleva detta symptom är det enligt Akande högst osannolikt att du lider av amenorré till följd av för mycket träning. Vanliga tecken på PCOS är att i samband med utebliven mens drabbas av akne, ökad hårväxt och viktuppgång. Har du dessa symptom är risken inte heller särskilt stor att du skulle diagnostiseras med träningsrelaterad amenorré.

Trots detta är dock amenorré ganska svårt att upptäcka. ”Humörsvängningar, depression och låg kroppstemperatur är alla tecken på amenorré, men för att kunna ställa diagnosen måste man ändå veta med säkerhet vilka problem som ligger bakom, och behandla därefter”, förklarar Glenville. ”Även om du är ganska säker på att du är drabbad till följd av att du tränar för mycket, krävs ändå ett besök hos gynekologen för att kunna veta säkert, och därmed utesluta eventuella andra orsaker till att mensen inte kommer.”

Är träningen verkligen problemet?
Som tur är har inte all träning en negativ inverkan på menscykeln och hormonbalansen. Till exempel kan motion lindra PMS-symptom såsom humörsvängningar, samt bidra till mindre rikliga och kortare menstruationer. Men hur ska man veta var gränsen går, det vill säga när träningen utgör en risk för förmågan att kunna bli gravid?

Annons

Om vi väljer att gå på forskning som presenteras i tidskriften Human Reproduction är det högintensiv träning flera gånger i veckan som är boven i dramat. Studier har visat att kvinnor som tränade nästan varje dag i veckan löpte 3,2 gånger så hög risk att inte kunna bli gravida. Och bland dem som ofta körde högintensiva pass och pressade sig själva till max var motsvarande siffra 2,3.

Samtidigt är det viktigt att betona att fysisk aktivitet generellt är något som gagnar både hälsan och fertiliteten, och att samma studies resultat också visade att kvinnor i allmänhet, oavsett hur mycket de väger, hade lättare för att bli med barn om de höll sig fysiskt aktiva än om de hade en mer stillasittande livsstil. Som Glenville påpekar, det är den extremt tuffa och högintensiva träningen som ofta är ett problem i det här sammanhanget. ”Hård träning ökar adrenalinproduktionen, ett stresshormon som kan blockera upptaget av progesteron. All typ av extrem eller intensiv fysisk aktivitet kan störa en kvinnas menstruationscykel – det spelar ingen roll om det handlar om styrketräning eller konditionsträning”, förklarar hon.

Forskarna har emellertid funnit att amenorré är särskilt vanligt bland tre kategorier av tränande kvinnor balettdansöser, långdistanslöpare och idrottskvinnor som är väldigt tunt byggda. Möjligen är det i dessa fall inte själva träningen som orsakar de menstruella problemen, utan att personer som kanske tränar flera krävande träningspass om dagen har svårt att få i sig tillräckligt med kalorier, och därför mäter en väldigt låg nivå kroppsfett. ”Ju lägre procent kroppsfett du har, desto större risk löper du att utveckla amenorré. Alla som har ett BMI under 18, och därmed räknas som underviktiga, ligger också i riskzonen”, förklarar Akande. ”Därför är det ganska vanligt att amenorré förekommer bland långdistanslöpare, eftersom det är kombinationen hård träning och en alltför låg andel kroppsfett som ofta ligger till grund för störningar i menscykeln.”

Forskare över hela världen backar upp den här teorin. Enligt en ny undersökning, presenterad i Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, så är det väldigt vanligt att ha oregelbundna menstruationer om man som tjej tränar mycket – och så mycket som 25 procent av alla elitidrottskvinnor uppger att de har oregelbundna menstruationer. Experter vid University of California har också kunnat visa att kvinnliga elitlöpare med en mycket låg andel kroppsfett löper ökad risk för infertilitet.

Sedan finns det såklart kvinnor som har en låg fettprocent men menstruerar normalt ändå – det går inte att uteslutande ange lågt BMI som orsaken till amenorré. ”Ibland kan mensen bli oregelbunden trots att du är både normalviktig och varken tränar särskilt intensivt eller överdrivet ofta. Faktorer som exempelvis vilken typ av kost du äter eller hur pass stressad du är kan också hindra äggstockarna från att fungera normalt”, säger Akande.
”Dessutom finns det kvinnor som bär på en gen som gör att de har lättare för att få avbrott i sin menscykel, liksom kvinnor som endast behöver göra pyttesmå förändringar i sin dagliga kosthållning och sitt kaloriintag för att deras mens ska utebli en månad.” Med all denna fakta att ta hänsyn till verkar ändå svaret alltså vara att äta en balanserad och nyttig kost och röra på sig regelbundet, men inte överdriva träningen.

Skaffa menskoll
Så även om rikliga menstruationer kan vara jobbiga att hantera, särskilt för dig som tränar ofta, bör du som upplever att din mens helt plötsligt försvunnit eller märkt att du länge haft oregelbunden ägglossning ta detta som ett varningstecken – du kanske är för stressad, eller tränar för mycket och äter dåligt? Amenorré för även också med sig en ökad risk att drabbas av benfrakturer och andra hälsorelaterade problem.

”Starka ben är beroende av östrogen”, förklarar Glenville. ”Om du lider av amenorré och på grund av detta har låga östrogennivåer löper du större risk att drabbas av benskörhet. Plus att det kommer att börja synas på huden och håret om din kropp lider brist på kvinnligt könshormon.”

Tycker du att allt det här låter ganska skrämmande? De goda nyheterna är att om din menscykel är oregelbunden eller om det har gått några månader sedan du sist hade mens – och det är helt uteslutet att du inte är gravid – så är det relativt lätt att få igång ägglossningen igen och mensen att komma tillbaka igen. I International Journal of Sport Nutrition publicerades nyligen en artikel om en 19-årig tjej som sprang maraton och som länge hade haft uteblivna menstruationer. Hon ökade sitt kaloriintag litegrann varje dag och minskade ner på träningen en dag i veckan, och efter tre månader började mensen komma igen.

”Nyckeln ligger i att hitta anledningen till varför mensen uteblir”, tillägger Akande. Om du är underviktig, öka ditt kaloriintag. Om du tränar för mycket och för hårt, minska på både intensiteten och antalet pass i veckan. Kanske behöver du justera både din träningsrutin och din kost, men vidtar du bara åtgärder, tillsammans med din läkare, för att återställa vad som inte står rätt till i kroppen så är det relativt lätt att bli av med amenorré.

 

Kom i fas igen
Om mensen plötsligt uteblir eller blir oregelbunden kan du gå igenom följande punkter för att se om det är något som du kan behöva rätta till gällande din livsstil: 

1. Uteslut möjligheten att du är gravid.

2. Se över din kost, hur mycket vitaminer du får i dig och ditt totala kaloriintag.

3. Ät vitamin- och mineraltillskott för att stärka din hälsa.

4. Kontrollera så att ditt BMI klassas som normalt.

5. Undvik att träna alltför intensiva pass flera gånger i veckan.

6. Sätt upp några enkla mål för att minska stressen i vardagen.

Obs! Sök alltid läkarvård innan du påbörjar någon form av behandling. 

 

AV: Sarah Ivory och Emma Samuelsson FOTO: Shutterstock

Sara Valfridsson
Hej! Jag heter Sara och jobbar med det jag brinner för – inre och yttre hälsa med allt som hör till – i magasinen Hälsa & Fitness, Yoga World och Kom i Form. Här på yogaworld.se delar jag med mig av tips för ditt (yoga)liv i form av inspirerande böcker, bra musik, tänkvärda livsvisdomar, mat och dryck som fyller dig med god energi, spännande möten och resor samt tips för din träning när du vill röra dig utanför mattan.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.