Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Hälsa & Fitness
Hälsa

Därför går du upp i vikt av sömnbrist

Prioriterar du morgonträning framför att sova tillräckligt mycket? Det är dags att sluta med det.

Det visar åtminstone en nypublicerad studie från Uppsala universitet. Tidigare har flera studier visat att risken för övervikt och typ-2 diabetes ökar hos de som sover för lite eller arbetar skift, men nu vet man mer specifikt varför.

I studien deltog 15 deltagare som fick tillbringa två nätter i ett sömnlaboratorium. Den ena natten fick de sova åtta timmar medan de den andra natten hölls vakna. Morgon efter togs vävnads- och blodprover. Resultaten visade bland annat att regleringen av generna förändrades när deltagarna hade varit vakna hela natten.

Annons

Förändrar DNA-metyleringen

– Vår forskargrupp kunde tidigt visa att sömnbrist i sig – i form av en natts vakenhet – ger epigenetiska förändringar i de klockgener som styr vävnaders dygnsrytmer. Våra nya resultat tyder på att sömnbrist tycks förändra DNA-metyleringen i många delar av arvsmassan, säger Jonathan Cedernaes som lett och huvudsakligen utfört studien, med stöd från bland andra forskaren Christian Benedict och forskningscentret SciLifeLab.

Att få tillräckligt mycket sömn är viktigt för alla, men den här studien visar alltså ännu en gång att det är extra viktigt att prioritera för dig som vill gå ner i vikt. Och är det inte härligt att något så skönt som en god natts sömn kan vara så hälsosamt för dig?

Källa

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.