Tycker du att Instagram svämmar över av träningsbilder och nyttiga maträtter? Så ser det inte ut i ungdomarnas flöden – där är det onyttig mat som dominerar.
I en ny studie från Göteborgs universitet har forskarna analyserat över 1 000 Instagramkonton tillhörande skandinaviska ungdomar. Resultaten visar att den hälsosamma trenden definitivt inte har nått ner till de yngre åldrarna – på hela 68 procent av Instagrambilderna fanns kaloririka och näringsfattiga livsmedel. De vanligaste livsmedlen var godis, kakor, bakverk, läsk, saft, choklad och glass.
Frukt och grönt fanns bara på 22 procent av bilderna, och dessa bilder var inte i lika hög grad kopplade till positiva känslor som de med onyttig mat. De vanligaste livsmedelsmärkena var Coca cola, Frapuccino från Starbucks och glass från Ben & Jerrys.
Vad tycker ni: är det ett positivt tecken på att hälsohetsen inte har nått ner till de yngre åldrarna, eller ett negativt tecken som visar på ungdomars ointresse och okunskap om hälsa?