Annons
Annons

Antiinflammatorisk mat – vän eller fiende?

Aktuellt 21 Okt
Gurkmeja, kanel, ingefära, vitlök, svartpeppar, chilipeppar och kryddnejlika används vid sjukdomstillstånd för att dämpa inflammationer.

 

Inflammationer är en naturlig process som ständigt pågår i kroppen. Förhoppningsvis är de inte speciellt aktiva, eftersom aggressiva inflammationer ger upphov till smärta och ökar risken för autoimmuna sjukdomar, typ 2-diabetes, cancer och hjärt-kärlsjukdomar, men de behövs i sin inaktiva form bland annat för att läka mikroskador i hjärnan och stimulera muskeltillväxt. Man kan beskriva det som att det finns två ”lag” som tar ut varandra: det proinflammatoriska laget som behövs men också orsakar mycket elände samt det antiinflammatoriska laget som väger upp och eliminerar de proinflammatoriska spelarna. Men hur ska man då tänka kring inflammationer och hur man kan äta för att balansera dem?

De flesta har för mycket
De flesta människor har utan tvekan för mycket inflammation i kroppen – se bara på alla dem som idag drabbas av de sjukdomar och ohälsotillstånd som jag nämnde ovan. För dessa personer är det viktigt att börja äta mer antiinflammatorisk mat, och minska på den typ av mat som ger förstärkning till det pro-
inflammatoriska teamet. Det sämsta man kan göra är att förlita sig på antiinflammatoriska läkemedel, som ger biverkningar som exempelvis sänkt smärttröskel och sämre träningsresultat. En viss proinflammatorisk process behövs för att musklerna ska svara på träningen Fysisk ansträngning ger upphov till fria radikaler som ökar inflammationerna i musklerna – faktum är att träningsvärk uppstår av inflammationer och hämmar man dem för mycket får man inte samma muskeluppbyggande effekt. Det bästa man kan göra är att äta mycket antiinflammatorisk mat och undvika den inflammatoriska – samt undvika syntetiska läkemedel. Då kan man träna riktigt hårt utan att få alltför mycket träningsvärk, och det utan att hämma återhämtningen.

Antiinflammatorisk mat
Generellt kan man säga att antioxidantrik mat minskar inflammationer. Baljväxter, grönsaker, frukt, bär, grönsaker, fullkorn, nötter och kryddor är några livsmedel som är bra att äta mycket av. Just kryddor är intressanta i sammanhanget eftersom de innehåller hög koncentration antiinflammatoriska ämnen – välj gärna gurkmeja, kanel, ingefära, vitlök, svartpeppar, chilipeppar och kryddnejlika. Dessa kryddor anses faktiskt så potenta att de systematiskt används vid sjukdomstillstånd för att dämpa inflammationer, alltså som en form av läkemedel fast naturliga sådana och utan biverkningar. Omega-3-rik mat är också bra. De kortare omega-3-fettsyrorna finns i rapsolja, linfrön, chiafrön och valnötter. Dessa fetter oxiderar lätt och därför ska man helst äta dem utan att de hettats upp för mycket. Rå lax är en bra källa till oförstörda omega-3-fetter (om du grillar den förstörs en del av omega-3-fettsyrorna och det bildas proinflammatoriska fettsyror istället). Även te, kaffe och rödvin är antiinflammatoriska i måttliga mängder, liksom choklad, så livet behöver inte bli tråkigt!

Proinflammatorisk mat
I den här kategorin hittar vi mycket av den mat som traditionellt anses osund, till exempel raffinerade oljor (med höga halter omega-6 och utan antioxidanter), raffinerat socker, vitt mjöl, hårt processad mat som margarin, pulvermat och många konserver. Antingen beror det på att dessa livsmedel innehåller ämnen som triggar inflammationer, eller är det avsaknaden av antiinflammatoriska ämnen som finns i den mat man ersätter. Även mat som upphettats till höga temperaturer tenderar att bli proinflammatorisk, till exempel chips. Friterad och hårt stekt mat (i viss mån även grillning och ugnsbakning där man får en tydlig stekyta) består av förstörd proinflammatorisk näring. Rött kött anses proinflammatoriskt och bör ätas i måttlig mängd (det är dock skillnad på vilt samt kött från gräsbetande djur och det kött som kommer från boskap som äter kraftfoder). Även din livsstil påverkar inflammationernas tillväxt  i kroppen, som till exempel kan öka vid kraftig oro, stress eller sömnbrist.

Har du en kostfråga till Fredrik Paulún?
Maila Hälsa & Fitness på [email protected],
märk ditt mail med KOSTEXPERTEN.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.