Annons
Annons

10 anledningar till att göra knäböj

Träning 22 Sep

SquuatHar du inte upptäckt den fantastiska övningen knäböj än? Då är det dags, läs våra tio anledningar till att göra knäböj och sätt igång direkt.

1. Det är funktionellt
Ja, “funktionell” är ett rätt uttjatat uttryck men när det kommer till knäböj så stämmer det verkligen. För om det är något du har nytta av hela livet så är det förmågan att sätta dig ner och ställa dig upp igen. Genom att göra knäböj regelbundet och ofta ser du till att du inte går miste om den förmågan.

2. Du får en snygg rumpa
Ytligt? Ja. Sant? Ja! Knäböj är den bästa övningen för att bygga upp dina rumpa eftersom du kan belasta hela gluteus med en hög volym. Men då gäller det att du går till gymmet och vågar lägga på vikter – när du väl har lärt dig tekniken alltså, kroppsvikten kan duga när du håller på att lära dig övningen.

3. Det är effektivt
Du behöver inte göra massa bencurls, benpressar, bensparkar och utfall – det räcker med knäböj. Inte bara för att knäböj tränar såväl din rumpa som dina lår, utan också för att det ger en större utsöndring av tillväxthormon som gynnar muskeltillväxt. Så om du inte gillar att lägga massor av tid i onödan på din träning är det knäböj du ska välja.

4. Det känns mäktigt
Tycker du det låter konstigt att knäböj känns mäktigt? Då har du förmodligen inte böjt tillräckligt tungt. Få saker slår nämligen känslan av att resa sig upp med en riktigt tung vikt på stången – en riktig självförtroendeboost!

5. Det tränar hela kroppen
Vi har redan skrivit att knäböj är effektivt för att träna benen och rumpan – men vi stannar inte där. När du tränar knäböj kommer du samtidigt träna dina coremuskler, vilket gör att du kan skippa några situps i slutet av passet.

6. Du blir en bättre idrottare
När du tränar knäböj bygger du upp en styrka och explosivitet som du har nytta av i många andra sporter, därför tränar eliten inom de flesta idrotterna knäböj på sina träningspass.

7. Du kan variera dig i en oändlighet
När du väl har lärt dig tekniken bakom knäböj med stången bak kan du göra massor av andra varianter – med stången fram, på raka armar över huvudet, med fötterna brett isär och så vidare. Det betyder att du alltid kan fortsätta utvecklas utan att tröttna på dina böjar.

8. Du kan göra det var som helst
Du behöver inte tillgång till en massa olika specialmaskiner för att träna knäböj. De flesta gymmen har trots allt en skivstång du kan träna med, och om de inte har det kan du använda en hantel eller kettlebell. Har du inte ens ett gym kan du göra knäböj utan någon vikt alls, kanske med en sten i famnen ute i naturen?

9. Du förbättrar din rörlighet
När vi pratar knäböj så är det givetvis djupa böjar vi menar eftersom det har visats vara mer säkert och effektivt än den halvdjupa varianten. Det betyder att du samtidigt tränar upp rörligheten i fot-, knä- och höftlederna utan att behöva lägga tid på tråkig stretching.

10. Du förbränner kalorier
Eftersom knäböj tränar så stora delar av kroppen kommer du bränna fler kalorier än om du exempelvis hade suttit i bensparkmaskinen.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.