Annons
Annons

5 vanliga styrketräningsmisstag

Träning 26 Okt

Fem extremt vanliga misstag när det kommer till styrketräning som du bör undvika för att få bra resultat.

1. Du “bro-splitar”
Delar du upp din träning i bröstpass, armpass, ryggpass, benpass och så vidare? Då följer du en så kallad bro-split, och det är dags att sluta med det. Den här typen av träningsprogram har länge använts för att musklerna ska kunna återhämta sig totalt mellan passen. Men den senaste tidens forskning har visat att det är en dålig idé – du bör istället träna varje muskel minst två gånger i veckan, vilket är svårt att hinna med om du bara tränar en muskelgrupp per pass.

2. Du tränar bara i maskiner
Styrketräningsmaskiner kan vara bra om du måste isolera en enskild muskel på grund av till exempel en skada, men för de allra flesta är fria vikter absolut att föredra som vi har skrivit om här. När du tränar i maskiner kommer du bara använda en eller några få muskelgrupper, medan du kan träna betydligt större delar av kroppen med till exempel hantlar eller en skivstång. Det gör att träningen blir betydligt mer effektiv – och roligare.

3. Du har för lätta vikter…
Bara för att du håller i en vikt som innebär det inte att du tränar styrka. Gör du 100 knäböj klassas det snarare som konditionsträning, eftersom det med största sannolikhet är för lätta vikter för att ge några muskelbyggande effekter. Lägg istället på lite vikter och sänk repetitionsantalen för att få bättre resultat.

4. …Eller för tunga
Men tänk på att styrketräning inte är någon tävling om vem som kan lyfta tyngst vikter (ja, om du faktiskt inte tävlar i styrkelyft då). Att du kan svinga upp de tunga hantlarna i något som möjligtvis med lite god vilja skulle kunna likna en bicepscurl är inte särskilt imponerande. Sänk istället vikten så att du kan utföra övningarna med god teknik.

5. Du vilar för kort stund
Vi kan kalla det här för “crossfit-syndromet” – det vill säga att all träning görs i en cirkel med så lite vila som möjligt så att pulsen alltid är hög. Men forskning visar tvärtom att en längre vila oftast ger bättre resultat. Så sluta stressa och gör en övning i taget.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.