Hälsa & Fitness
Hälsa

Bättre hälsa med varma bad

Har du inte tid att träna? Ett varmt bad kan ge en del av fördelarna.

Att träning har en antiinflammatorisk effekt på kroppen vet vi sedan tidigare. Det beror på att inflammationen i kroppen kortsiktigt höjs efter ett pass, och för att motarbeta detta utsöndras en antiinflammatorisk kemikalie. Som en följd sjunker även den långvariga inflammationen i kroppen, som kan ha skadliga effekter för hälsan.

Nu visar ny forskning att du kan få samma effekt av varma bad. I studien deltog tio överviktiga män som antingen fick sitta i ett uppvärmt rum eller bada i 39-gradigt vatten under en timme. Efter att ha upprepat detta tio gånger under en två veckor lång period mättes deras värden, och resultaten visar på goda nyheter för dig som gillar att bada varmt.

Annons

De som hade badat fick nämligen till viss del samma effekter som träning vanligtvis ger. Inflammationerna i kroppen hade inte bara sjunkit, utan de hade också fått förbättrade blodsocker- och insulinnivåer. Det här innebär såklart inte att du kan ersätta träningen med en stund i badkaret, men det kan vara bra att veta att du kan ligga kvar en bra stund med gott samvete nästa gång det är dags för ett bad.

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.