Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Hälsa & Fitness
Träning

8 saker du bör veta när du börjar träna på gym

HantlarSka du börja träna, eller har precis gjort det? Grattis, ett fantastiskt bra beslut! Här är några tips som kan vara bra att ha med i bakhuvudet när du tränar för att göra träningen roligare och få bättre resultat.

1. Lär dig basövningarna
Det kan kännas bekvämt att sätta sig i en maskin för att träna styrka, men basövningar är betydligt mer effektiva och kommer ta din träning längre. Om du lär dig knäböj, bänkpress, militärpress, marklyft, chins, dips och stångrodd så kan du tillräckligt för att träna hela kroppen.

I början kanske det egentligen räcker att bara använda kroppen utan något redskap, men när du blir starkare kommer du behöva lägga på vikter för att utvecklas och därför är det lika bra att börja med en tom skivstång eller ett par lätta hantlar för att lära dig tekniken.

2. Våga äta
Du behöver inte följa någon speciell diet eller ta några särskilda tillskott när du börjar träna. Du behöver protein, kolhydrater och fett för att bygga muskler och få resultat, så vanlig mat duger alldeles utmärkt. Har du svårt att få i dig tillräckligt mycket protein kan du komplettera med proteinpulver, men det är långt ifrån nödvändigt.

Annons

3. Träna både styrka och kondition
För hälsans skull behöver du både träna musklerna och få upp pulsen ibland. Hur ofta du ska göra det beror helt på vilket mål du har med träningen, men försök att träna båda typerna av träning minst en gång i veckan.

4. Stressa inte
Att ha för bråttom och vilja se resultat direkt är ett vanligt fel bland nybörjare. Det kommer leda till besvikelser och eventuellt även skador som kan göra att du måste sluta träna helt. Ha realistiska förväntningar, och var inte rädd för att sänka dina mål om du märker att de är för högt satta.

5. Folk kollar inte
Den kanske vanligaste missuppfattningen bland nybörjare på gymmet är att folk kommer kolla på dig och tycka att du är dålig – det stämmer absolut inte. Tvärtom är chansen större att du får blickar om du kommer dit och lyfter riktigt tungt eller har väldigt stora muskler. Gymmet är fullt av människor som inte egentligen vet vad de gör där, och ingen tycker att det är konstigt.

6. Ta i
I början kan det vara ovant att anstränga musklerna så mycket som man gör på gymmet, och en första instinkt kan vara att lägga av. Men när du väl har vant dig vid att ta i så kommer det kännas helt naturligt – ta dig bara igenom de första passen.

7. Men våga vila
Samtidigt behöver musklerna vila för att byggas upp, så du bör inte träna varje dag. Planera in några vilodagar i veckan så att din kropp får chansen att återhämta sig från nedbrytningen du orsakar när du tränar.

8. Tänk inte för mycket
Detaljerna är inte så viktiga. Du behöver inte ta reda på vilket som är det mest optimala programmet, vilka kosttillskott som är bäst och hur du ska äta. Det är lätt att man fastnar framför datorn i jakt på den bästa informationen, men se istället till att ta dig till gymmet så kommer resten kännas naturligt med tiden.

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

3 kommentarer

  1. Det här är så otroligt bra skrivet, tänk om detta stod när man själv var ny. Riktigt riktigt bra!!

  2. Jag är kvinna och fyller 58 i år. Har skadat mig på gymmet flera gånger under årens lopp och fått lägga av, just pga av för mycket för fort och vilja se resultat. Tack för råden; nu skall jag forska i hur jag går till väga, inte lyssna till en uttråkad 20-åring som jobbar extra!

  3. Superbra punkter, håller med till 100%

    Kan inte nog betona hur överdrivet det är att käka pulver bara för att du varit på gymmet en gång.

    Kan tillägga att som ny och osäker får man gärna våga fråga inte bara personal utan även andra som tränar. Absolut mer smickrande än jobbigt för den tillfrågade.

    Ha en fin dag!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.