Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Träning

10 anledningar till att dina träningsresultat uteblir

Kämpar och sliter du på gymmet utan att få de resultaten du tycker du förtjänar? Det kan bero på någon av de här tio anledningarna!

1. Du har dålig teknik

Om du inte ser några resultat från din styrketräning kan det bero på att du använder en bristfällig teknik. Det kan nämligen innebära att du inte tränar de muskler du vill, att du behöver använda en för lätt vikt och till och med att du skadar dig.

För att få hjälp att hitta rätt teknik kan du ta hjälp av en personlig tränare eller en kompis som har mer erfarenhet av styrketräning. Om du inte har möjlighet till det kan du komma långt genom att filma dig själv och sedan jämföra din egen teknik med personer som du vet är duktiga.

2. Du har ingen progression

För att utvecklas måste du alltid fortsätta utmana dig själv. Du kan inte gå till gymmet och lyfta likadant varje gång, för så småningom blir du (förhoppningsvis) starkare och då är vikterna du använde för en månad sedan för lätta.

Se därför till att hela tiden fortsätta utvecklas, genom att till exempel regelbundet lägga på mer vikter, göra fler set eller repetitioner. Då kommer träningen bli svårare hela tiden och du kommer fortsätta få bra resultat.

3. Du sover inte tillräckligt mycket

God sömn är avgörande för att kroppen ska fungera så bra som möjligt, och det gäller även träningen. Får du inte tillräckligt mycket sömn finns det risk att dina muskler inte får möjligheten att återhämta sig och byggas upp, och att du är för trött för att prestera på topp.

4. Du tränar för sällan

Många träningsprogram är uppdelade så att bara en eller få muskelgrupper tränas per pass. Framför allt används den här metoden i byggarprogram, med syftet att bara träna en muskel en gång i veckan så att den kan återhämta sig totalt.

Annons

Men allt mer forskning tyder på att du bör träna mer än så för bäst resultat. Här har man till exempel kommit fram till att du bör träna alla muskler minst två gånger i veckan om du vill bygga muskler och bli stark.

5. Du följer inte ett program

Att följa ett träningsprogram med en långsiktig plan är ett säkert sätt att få bra resultat. I början kan du säkert komma långt genom att bara gå till gymmet och göra det du känner för, men så småningom kommer du förmodligen behöva ett program.

Det bästa är såklart ett individuellt träningsprogram som utgår från just dina förutsättningar, men det finns många färdiggjorda och välbeprövade program som du kan anpassa efter dig själv – till exempel Stronglifts eller 5/3/1.

6. Du äter dåligt

Maten kan definitivt påverka din träning på många sätt. Äter du för lite protein kommer dina muskler inte ha tillgång till tillräckligt mycket byggstenar för att växa, så se till att får i dig gott om protein under dagen. Att äta för lite kalorier kommer också ge sämre resultat eftersom du förmodligen inte kommer ha energi att ta i under träningen.

7. Du tränar för hårt

Går du till gymmet med inställningen om att “no pain – no gain”? Släpp den tanken. Du behöver inte alltid träna så hårt du kan, det kan tvärtom vara negativt. I den här studien såg man till exempel att lättare vikter gav större styrkeökningar.

När du tränar lättare kan du använda en bättre teknik och träna mer explosivt, vilket kan ge stora fördelar. Dessutom kommer du kunna göra fler set eftersom du inte känner dig helt slut efter varje.

8. Du tränar för lätt

Även om du inte alltid bör träna så hårt du kan, så betyder det inte att du aldrig bör ta i under träningen. Det bästa är att hitta en balans mellan hårda och lätta pass, så om du är en sådan som gärna stannar i din komfortzon är det bäst att du lär dig att våga ta i ordentligt.

9. Du tränar inte varierat

Om du har tränat på samma sätt en lång stund kan det vara dags att införa lite variation. Då kommer träningen inte bara bli roligare, utan du kommer också utmana kroppen mer. Du kan till exempel testa nya övningar, göra fler eller färre repetitioner eller använda andra redskap.

10. Du stressar för mycket

När du stressar mycket utsöndrar du mer kortisol, vilket bland annat leder till att du lättare lagrar fett, har svårare att bygga muskler och större risk att bli sjuk. Förhöjda kortisolnivåer påverkar också sömnen negativt.

Om du inte får de resultaten du vill ha kan det vara en bra idé att kolla på din vardag – stressar du mycket? Finns det något stressande moment som du kan utesluta? Men tänk på att stressen över att hinna träna också kan höja kortisolet, så ibland kan det vara bättre att skippa det där extrapasset än att skynda dig till gymmet efter jobbet.

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.