Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Hälsa & Fitness
Träning

5 tips för att klara av att träna i värmen

Värmeböljan verkar dröja kvar, vilket lätt gör att träningen blir lidande. Vi tipsar om hur du hanterar värmen på bästa sätt.

1. Sänk förväntningarna

De flesta som bor i Sverige är inte vana vid den här typen av värme. Kroppen har därmed inte anpassat sig till det och klarar inte av att prestera på topp. Det är viktigt att du kommer ihåg det för att inte bli besviken när passet inte gick så bra som du hade önskat – och för att du inte ska pressa dig hårdare än vad du klarar.

2. Kom ihåg att dricka

Du märker förmodligen själv att du svettas mer nu, och det betyder att du gör av med mer vätska. För att undvika att drabbas av vätskebrist under träningen är det därför just nu extra viktigt att komma ihåg att dricka vatten.

Annons

4. Håll dig inne

Visst, utomhusträning är härligt – men när det är såhär varmt är det en bättre idé att träna inomhus i ett gym med AC. Brukar du vanligtvis träna ute får du också lite variation, och ni vet ju vad man säger: ombyte förnöjer!

4. Träna tidigt

Vill du inte träna inomhus så bör du fundera på när du ger dig ut för ditt träningspass. På morgonen och kvällen är det som svalast, och då kommer du inte heller ha solen direkt på dig hela tiden.

5. Klä dig svalt

Det kan också vara värt att se över dina träningskläder, eller rättare sagt materialen de är gjorda av. Använd material som andas och undvik till exempel bomull.

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.